Flere unge bliver dræbt i trafikken

 
Sidste år blev 65 unge mellem 18-24 år dræbt i trafikulykker. Det er 13 flere end året før. For høj fart og sprit i blodet er ofte årsag til ulykkerne, men det er manglende ansvar og involvering også. Mange unge tør ikke blande sig i vennernes kørsel, selv om de egentlig har lyst. En ny kampagne sætter derfor fokus på de unges ansvar over for hinanden.

"Jeg syntes, han kørte alt for stærkt, men jeg havde jo fået et lift, så derfor sagde jeg ikke noget." Sådan lyder det ofte, når man spørger de unge, hvad de gør, når deres venner kører råddent. De har alle sammen prøvet at sidde i en bil med krydsede fingre og håbe, at de kom hjem i ét stykke. Kampagnen Drop det nu! udfordrer de unge på deres ansvar med spørgsmålet "Blander du dig, når dine venner kører råddent?" Formålet er at give de unge modet og styrken til at blande sig.

"Mange af de unge vi taler med har haft nogle oplevelser, hvor de har følt sig utrygge. Det er typisk, når der er flere i bilen og der bliver kørt for stærkt eller hvis chaufføren har drukket for meget. De synes ikke det er i orden, men de er bange for at sige fra eller blande sig. De har ikke lyst til at blive uvenner med de andre eller komme til at fremstå som kedelige partykillers. Derfor siger de ikke noget og det kan få alvorlige konsekvenser -både for dem selv og deres venner", fortæller Anna Sjöberg fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Rådene kommer fra de unge selv
Kampagnen starter med et besøg på 50 gymnasier i hele landet. Her vil unge talsmænd fra kampagnen mødes med eleverne og diskutere, hvordan de kan blive bedre til at tage ansvar for hinanden. Midlet er bl.a. "video confessions" hvor de unge f.eks. fortæller, hvad de selv har gjort for at stoppe venner, der var i gang med noget farligt. De gode råd bliver filmet og i løbet af kampagneperioden lagt på sitet http://www.dropdet.nu/ til inspiration for brugerne.

"De unge er nødt til selv at komme med svaret. Det er dem, der sidder på bagsædet i en bil lørdag nat kl. 4.00 med en chaufføren, der virker påvirket. Og det er i den situation, at de skal føle det er OK at blande sig," siger Anna Sjöberg.

Om kampagnen
Kampagnen Drop det nu! er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, kommunerne, TrygFonden, Politiet og Rådet for Større Færdselssikkerhed. Omdrejningspunktet er sitet http://www.dropdet.nu/ , hvor de unge kan komme til orde, blive udfordret på deres holdninger og få ny viden om risikoforhold i trafikken. Derudover modtager godt halvdelen af de 17-18 årige i landet et brev, der gør dem opmærksom på kampagnen.
 
Kampagnen bliver synlig på gymnasier, barer og caféer i hele landet og 50 skoler modtager besøg af en ung talsmand fra kampagnen og en pårørende til en trafikdræbt.



Relaterede sider:


Til forsiden
Sitemap - oversigtskort
Udskriv